dimarts, 17 de Maig de 2016

2016.- La renaixença valenciana

Feia bastants anys que no rodàvem pel País Valencià, l’omnipresent presència pepera dels darrers lustres contaminava excessivament l’ambient...

Ens establim a Buñol, ciutat de l’interior de parla castellana, a poc més de 30 km de la capital. Petita visita al castell que domina l’entorn.

Quantitat de grups ciclistes transiten per les carreteres de les rodalies un dissabte al matí, en veus un a cada rodona. A la de baix el poble estem als 321 m de cota. Ens enganxem a un petit grup que porta la mateixa direcció cap a Macastre i el pantà de Forata per pujar la Font de la Chufa, aixecant-nos per damunt de la plana i fins arribar als 643 m de la cruïlla cap a El Oro.

Ells paren a esmorzar a La Cabezuela, nosaltres continuem fins Los Padrones, ja dins la nacional, entre vinyes i ametllers, imatges mediterrànies

Després pujarem la Cruz de Cofrentes que per la cara sud és pràcticament inexistent, baixem pel nord i a La Portera tornem cap a llevant per Hortunas. Pujar i baixar constantment, coll de Las Almoladeras, 566 m.

Passat Yátova, una petita pujada i bona baixada cap al fons d’un dels torrents que solquen Buñol i que configuren el poble, sento un fort i sec espetec i paro la bici. Primer no veig que ha passat però aviat m’adono que ha petat un radi del darrera. És una vella roda Neutron de Campagnolo, deu tenir uns 15 anys, i ha quedat ben descentrada. Radis sense capçal, no n’havia trencat mai cap, no veig manera d’adreçar-la, afluixo el pont de freno, acabem de baixar fins baix i pugem a l’hotel vorejant un altre torrent. Total 95 km i més 1.800 m de desnivell, una bona etapa. És hora de dinar i ja suposem que dissabte a la tarda estaran les botigues tancades, això ja ho sabem d’altres ocasions en aquest país. Ens diuen que no hi ha botiga de bicis al poble, que mirem a la de motos i si anem ràpid potser encara serà oberta, mala sort, actualment ja no obre els dissabtes, fins dilluns. El del hotel ens diu que l’única opció durant la tarda és al Decathlon, a Aldaia, entrant a València per la mateixa autovia. Dinem i cap allà. El jove mecànic quan veu la roda diu que no n’havia vist mai cap d’igual, ignora com es desmunta, es veu bastant incapaç de fer-ho i, lògicament, no té radis d’aquest tipus. Ho deixem córrer aviat i tornem al cotxe. La Núria busca des del mòbil una botiga de lloguer de bicis. A la segona trucada ens diuen que en lloguen de carretera, són a l’avinguda del Port, cal travessar tota la ciutat. Hi anem, fem el tracte, una Merida que em va a mida, potser un pèl més encongit però bé, canviem els pedals i surto amb bici per al diumenge i el dilluns.

Sortim de la botiga i el Barça va guanyant 0 a 2 a Granada...

Amb tot plegat s’ha fet tard i tenim unes entrades per recollir a la taquilla per a un concert del Raimon a Buñol, a veure si se les vendran... Arribem justos però a temps. 10 euros l’entrada, l’espectacle comença a 2/4 de 8, dues grans societats musicals rivalitzen al poble on hi ha 3 teatres en actiu, fan cine cada setmana, per la següent hi ha programada òpera, La Bohème, hàbits ben diferents...

“Raimon a casa”, recital prou complert amb fortes emocions, teatre ple, castellans i catalano-parlants, “Mai no hem pogut, però, desesperar del vell vençut… si s'arrisca d'un cop a ser qui és. Caldrà que digui de seguida prou, que vulgui ara caminar de nou, alçat, sense repòs, per sempre més home salvat en poble, contra el vent.”. “Qui perd els orígens perd identitat”, punt culminant de la vetllada amb el públic dempeus.

Diumenge sortida des de Cheste/Xest cap a Chiva i amunt fins a Villar del Arzobispo travessant perpendicularment la vall del Túria

i comencen els tarongers

per Gestalgar on trobem una carretera tallada i cal buscar alternatives. Seguim el riu fins Bugarra i continuem cap al nord. Visita a la plaça de Villar de l’Arzobispo,

pinxo de truita i avall cap a Pedralba, altre cop el Túria

I tornem a Xest, dia de comunions

Dinem i cap a València, tomet per les Torres de Serrans,

el bicing de València

i al vespre paella a la plaça del Tossal, al barri del Carme

Després la Núria es refredarà ràpidament, febre durant la nit i no millora al matí. Total que s’anul·la l’etapa del dilluns, anem a tornar la bici abans d’hora i cap a casa, no era el nostre millor cap de setmana...