dimecres, 25 de Setembre de 2019

2019.- Pel Guadarrama i la Bola

El Puerto de Guadarrama o Alto del León té 1511 m d'altitud i dista uns 8 km del poble de Guadarrama per l’antiga N-II. El pis és perfecte i el que més haurem de vigilar és l’intens trànsit que suporta la via, no havent de menysprear una petita anàlisi prèvia del dia i hora de la jugada.

Un diumenge a les 3 de la tarda, quan el personal endrapa, crec que ha estat una bona opció. La cosa comença tranquil·la sortint del poble direcció A Coruña, tant pels cotxes com pels pendents, que comencen suaus i no arriben al 10% durant la primera meitat de l’ascensió.

La cosa s'embolica de cop quan s'aboca tot el trànsit que ve de l'autovia i no té intenció de pagar el peatge del túnel. De sobte, som en un altre món: proliferen els vehicles, s'inclina amb força la carretera i comencen els dos carrils de pujada a la carretera, desapareixent el voral. Per sort és hora baixa i no passen camions ni vehicles pensants, tot i així, no ens hem creuat amb cap ciclista, ni pujant ni baixant.

El pendent és irregular, amb moltes rampes per damunt del 10% i un màxim que hem vist del 17%, i també petits descansos que compensen la mitjana i permeten recuperar cames i pulmons. Però el traçat amb carretera massa ampul·losa, corbes massa obertes, traçat previsible i poc tranquil no convida a gaudir del paisatge ni d’una bona pedalada.

I així arribem dalt, on bufa un fort vent que et fa fora amb rapidesa d'un lloc força poblat, amb gran pedestal coronat per la desgastada figura del Lleó de granit i la placa honorant el rei Fernando VI, un Borbó que regnà el segle XVIII, fill i successor de Felip V, d’infausta memòria.

Baixant, l'amplada i la inclinació de la carretera permet córrer tant com vulguis. Nosaltres, amb el vent que bufava, segur que no hem estat dels més ràpids...

En resum, un port que farien bé de treure de les llistes de Big i Cima doncs no sembla que sigui un lloc adequat pels ciclistes amb la carretera oberta.

La Bola del Mundo

Als inicis del Big, al menys quan ens vam apuntar a aquest joc, a la Sierra del Guadarrama hi havia, entre d'altres, el port de Navacerrada. Al cap d' un temps va aparèixer l'apèndix de la Bola del Mundo, 370 m més amunt, ja a la cota 2250, i, havent pujat Navacerrada amb anterioritat, va passar a figurar que havíem pujat fins la Bola i així constava a l’escandall, però no era cert.

I fa uns dies, mirant les característiques del León, vaig veure que el del costat a la llista era la Bola. Vaig recordar la història i era evident que calia reparar la irregularitat, de la qual ni me'n recordava.

I aquí estem, a Collado Villalba, intentant arreglar la irregularitat sobrevinguda fa uns anys, no fos cas...

El 2001 havíem pujat a Navacerrada per la Granja de San Ildefonso i les Siete Revueltas, com diuen els de la zona, pujada molt agradable i més curta que per la banda sud que fem avui.

Des de Villalba, la pujada és llarga, quasi 19 km fins el coll i l'estació de Navacerrada, amb molt trànsit, a primera hora del matí, fins el trencall a Becerril de la Sierra. Allà deixem a banda un petit embassament a mà dreta i ens anem endinsant dins el bosc, frondós i preferentment de pins. Uns grans cartells anuncien la cota cada 100 m i uns de molt més petits el pendent del proper km i els que queden fins dalt. Amb la particularitat de que tots anuncien el pendent mitjà del 7%, excepte el darrer que posa el 10%.

A la pràctica, a partir del dit trencall, el pendent és mou sovint entre el 8 i el 10, amb algun replanet i alguna rampa escadussera de fins el 13%. I coronem sempre per bona carretera a la cota 1880 m. I a partir d'aquí comencen els problemes...

El trencall cap a la Bola queda a la dreta, entre el pàrquing i les taquilles de l’estació, sense cap indicació. Està asfaltat els primers 80 m i gira violentament a esquerra i dreta on hi ha una tanca franquejable pels vianants. Aquest primer curt tram està en un estat de paviment deplorable, difícilment ciclable amb rodes primes... A partir d’aquí són uns 3 km i escaig de grans desnivells, molt sovint per damunt del 15% i amb pics de fins el 20% i també llocs més suaus. Però, tot i ser dur, no és aquest el principal problema per pujar a la Bola del Mundo en bici de carretera, el tema està en el paviment de ciment, molt espatllat en llargs trams, i que fa molt penosa l'escalada i, fins i tot a l'inici, el gran deteriorament i la tanca citada impedeixen fer-ho muntat i dificulta l’arrencada.

En fi, amb penes i treballs hem fet cim i, malauradament, encara no havíem tastat la pitjor part de l’excursioneta doncs la baixada és infernal, poc adequada a les rodes primes, trontollant damunt el ciment destrossat, i al menys als que ja tenim una certa edat, patint per la paura a anar per terra.

Malauradament, una altra pujada que no hauria de figurar a llistes de bici de carretera. I és que els seus 24 km totals d'ascensió i més de 1400 m de desnivell, tampoc no la fan massa idònia per a les BTT. Navacerrada és un gran coll, bonic i recomanable pels dos cantons i ben digne de continuar a la llista del Big. En fi, cadascú que s'apanyi com vulgui, o com pugui...